tisdag 3 mars 2015

Smakrik



Jag har skördat mina jordärtskockor idag



Om man kokar dem tillsammans med
potatis och lök  och mixar dem,med grädde
så får man en smakrik  soppa.
Man kan lägga lite räkor och en kvist timjan som 
garnering. Det blir mumsfilibabba det.  GLÖM 
bara inte att  koka skockorna först ca 5-10 min, 
 häll av vattnet och fyll på nytt och koka vidare tillsammans 
med potatis och lök,så slipper ni få ont i magen.
Det är ett ämne som heter inulin som kan ge gaser om man är känslig.



6 kommentarer:

  1. Jordärtskocka är ju gott. Vi skördade några för en månad sedan och lagade en medelhavsinspirerad rätt med kyckling, citron och saffran. Här kommer länken om du är intresserad
    http://minlillakokvra.blogspot.se/2015/02/kyckling-med-jordartskocka-citron-och.html
    Må så gott! / Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh ,vad gott det såg ut ....det måste testas

      Radera
  2. Mmm så gott med jordärtskockor. Jag odlade dem förut när vi i stort sett var självförsörjande på bl a grönsaker och rotfrukter. De är fina som häck också!

    SvaraRadera
  3. Så roligt, jag har samma tema idag, jordärstkockor. En av mina favoriter, fast jag har inte odlat några själv., Men, du kan hos mig hitta ett tips, raggmunk på skockor!

    SvaraRadera
  4. Du hittar mig på paulaz.se

    SvaraRadera
  5. Dette har eg ikkje smakt.
    Men det høyrest godt ut som du skriv.

    God helg.

    SvaraRadera